Over
Agenda
Projecten

Nederlands - English

©Booi Kluiving - 

Projecten Rabbit Hole (2024)



In de interactieve voorstelling Rabbit Hole vervagen de grenzen tussen on- en offline en maakt het publiek via hun telefoon onderdeel uit van Samy’s chatfora.


Samy komt zijn kamer niet uit, gaat niet meer naar school en negeert zijn moeder en zus. Hij heeft zich teruggetrokken in een online community, de uitweg uit zijn dagelijkse realiteit van pesten, eenzaamheid en een gebroken gezin. Online maakt hij nieuwe vrienden: Neo17 en zijn aanhangers. Zijn zus Hanna vindt hen vrouwenhaters, volgens Samy snappen zij juist hoe het zit. En trouwens: zijn al die linkse vrienden van Hanna niet net zo extreem? Hanna en Samy komen lijnrecht tegenover elkaar te staan.

Interactieve voorstelling

In seizoen 2022-2023 werd de internationale versie van Rabbit Hole gemaakt, in samenwerking met Akademie für Theater und Digitalität uit Dortmund, het Oostenrijkse Schäxpir Festival en het Ars Electronica Centrum in Linz, alwaar de wereldpremière plaatsvond op 17 juni 2023. 

Rabbit Hole maakt onderdeel uit van het Europese project ACuTe, een samenwerking tussen 14 partners uit 10 landen, over nieuwe technologie en theater en wordt medegefinancierd door Creative Europe. Voor het interactieve gedeelte van de voorstelling werkten de Toneelmakerij en Theater Sonnevanck samen met het Innovation:Lab van Theater Utrecht.


Rabbit Hole van de Toneelmakerij i.s.m. Theater Sonnevanck is een interactieve voorstelling dicht op de huid van de tijd. In deze unieke cross-mediale omgeving zijn de grenzen tussen on- en offline volledig vervaagd. Via hun mobiele telefoons maakt het publiek onderdeel uit van de chatfora, waar de geïsoleerde Samy zich op begeeft. Volg je hem into the Rabbit Hole? Of blijf je erbuiten?tekst Daniël van Klaveren regie Paul Knieriem  dramaturgie en internationale samenwerking Paulien Geerlings kostuumontwerp Sabine Staartjes lichtontwerp Jasper Nijholt  video- en geluidsontwerp Marco Mooren, Mees van der Wijk video- & geluid content design Mario Simon, Booi Kluiving interactieve componenten gebouwd in Getiyo.com Morphix Productions narratief & game design Jedidjah Julia Noomen ontwikkeling digitaal platform Morphix Productions concept publieksapp Innovation:Lab/ Theater Utrecht met Tomer Pawlicki/Harun Balcı, Gonca Karasu techniek Shirley Versteeg, Joram van Vliet productie Sanne Liebregts publiciteit Lonneke Laurant, Irit Yosef, Selman Aqiqi educatie Martien Langman publiciteitsbeeld Jan Hoek gecofinancierd door  Europese Unie

speellijst